Etapele dezvoltării unei afaceri

În cadrul lecție precedente am discutat despre aspectele legale și cum înregistrezi o afacere. Haideți totuși să vedem ce facem până la aspectele legale și cum dezvoltăm o  afacere.

De ce, când și unde inițiem o afacere

Deținerea proprii afaceri îți oferă ore flexibile de lucru, independență, capacitatea de a lua singur decizii, propriu-zis să fii pe cont propriu. Totodată, lumea antreprenoriatului are și o altă parte a monedei, pentru succesul afacerii lucrezi peste program, în weekend și vacanțe, i-ai decizii riscante, însă dedici toate acestea pentru a ajunge la succes și pentru a face și lumea mai bună.

Însă cum începem o afacere/un startup când suntem abia la început? Paradoxal, însă începem cu începutul, și anume să răspundem la întrebarea „De ce?”. 

De ce dorești să lansezi o afacere? răspunsul poate fi diferit: 

  • dorința de a fi propriul șef ;
  • îți plac provocările;
  • ești în căutarea independenței în carieră, precum și a unui control mai mare asupra vieții și a direcției acesteia;
  • ai inventat, dezvoltat sau inovat un produs sau serviciu nou;
  • ai o problemă pe care dorești să o rezolvi;
  • ai găsit o soluție pentru un grup de oameni care se confruntă cu o problemă, și multe altele.

După ce am identificat motivele pentru care dorim să lansăm o afacere, este timpul să răspunde la următoarele întrebări: Când? și Unde?

Nu este un timp sau un loc potrivit pe care trebuie să-l așteptăm pentru a începe o afacere, sau pentru a deveni antreprenori. Cel mai bun timp și loc este acum și aici. Actual sunt foarte populare evenimentele și programele de tip hackathon, ideathon sau startup weekend. Acest gen de competiții vă oferă posibilitatea să învățați, împreună cu alți tinerii, ce este antreprenoriatul de la oameni de afaceri și antreprenori de succes. De asemenea, ai posibilitatea de a învăța toată experiența de antreprenor începând să lucrezi chiar la ideea ta, sau ajutând pe altcineva să-și dezvolte afacerea, să devii parte din echipă.

În cele mai dese cazuri, veți găsi că, lansarea unei afaceri sau activitatea antreprenorială poate fi împărțită în 6 etape: 

  1. Identificarea oportunităților ( Ideea)

Sunt 7 surse de oportunități din care poți genera o idee de afacere, conform lui  Peter Drucker ele sunt: 

  • evenimentele neașteptate din activitatea noastră (succesul neașteptat al unei activități sau idei; eșecul neașteptat al unei activități); 
  • discrepanțele care există între situația curentă și ceea ce se dorește; 
  • posibilitatea de obține un bun sau serviciu într-un mod mai rapid, mai eficient sau la o calitate superioară; 
  • schimbări ale structurii unui sector sau a pieței în ansamblu sub acțiunea unor factori diverși ( de exemplu: legislația) ; 
  • schimbări demografice (îmbătrânirea populației); 
  • schimbări ale stilului de viață și ale percepțiilor la nivelul grupului țintă; 
  • apariția de noi cunoștințe și tehnologii.
  1. Dezvoltarea conceptului de afacere 

Conceptul afacerii trebuie să răspundă unei nevoi existente și să îndeplinească următoarele criterii: 

  • să fie unic (să se diferențieze de celelalte similare), 
  • să fie cuprinzător (să vizeze pe lângă produs/serviciu și variabile precum preț, promovare, distribuție), 
  • să fie fezabil (să poată fi dezvoltat la timp), 
  • să fie sustenabil (după implementare, conceptul trebuie să reziste suficient timp pe piață pentru a genera profitul vizat).
  1. Determinarea resurselor necesare 

Principalele categorii de resurse sunt: 

  • antreprenorul (sănătate, timp, motivare), 
  • echipa (specialiștii necesare pentru a pune în aplicarea ideea),
  • canale de distribuție, 
  • materii prime, 
  • resurse financiare, 
  • locații, 
  • licențe și brevete, 
  • utilaje și echipamente, 
  • capital social (relații).
  1. Obținerea resurselor necesare 

O regulă fundamentală pentru o afacere aflată la început este să nu investească în active fixe, pentru a rămâne cât mai flexibilă să răspundă riscurilor care la început sunt la nivel maxim. Antreprenorul trebuie să se concentreze asupra asigurării finanțării activității curente și pe termen lung. Ca regulă generală, antreprenorii apelează mai ales la trei categorii de finanțatori ai noilor lor idei de afaceri care sunt cunoscuți ca, cei 3F: family, friends and fools (familie, prieteni și nebuni).

  1. Implementarea și managementul afacerii 

Cu cât antreprenorul va ști să utilizeze mai eficient resursele de care dispune pentru a obține rezultate care diferențiază afacere sa, cu atâta va fi mai protejat de atacurile concurenței. 

  1. Culegerea rezultatelor 

Implică utilizarea rezultatelor obținute pentru a dezvolta afacerea, a diversifica și a ataca noi piețe sau pentru a o vinde la un preț bun. Această etapă implică utilizarea resurselor pentru inițierea unui nou ciclu antreprenorial.

Startul în antrepreprenoriat îl poți face în cadrul mai multor programe, ( mai detaliat vorbim în cadrul „PROGRAME ȘI INIȚIATIVE DE SUSȚINERE A ANTREPRENORIATULUI”) , care vă oferă un mediu sigur pentru a testa ideei, a crea echipe, și tot acolo aveți posibilitatea să obțineți mentorat.

Unul dintre cei mai mari organizatori de proiect de acest gen, din lume, Techstars,  oferă și el câțiva pași pe care trebuie să îi urmați pentru a vă lansa propria afacere.

Iată care sunt aceștia:

  1. Construiește-ți tabloul afacerii tale (Business Canva). Treci ideea ta inițială la următorul nivel cu Business Canva (anexa 1). Acest instrument puternic vă va ajuta să vă gândiți cum să vă descrieți afacerea, uitându-vă la clienții, problema lor, valoarea unică pe care dumneavoastră și echipa dumneavoastră o oferiți, soluția dvs. și multe altele.
  2. Înțelege clienții. Mai întâi trebuie să-ți dai seama care este problema și nu soluția. Aceasta înseamnă să cunoașteți și să înțelegeți problema din punctul de vedere al consumatorului dvs., cum arată rezolvarea problemei pentru ei și apoi să construiți o soluție pentru a satisface această viziune.
  3. Înțelege strategia de afaceri. .Strategia de afaceri este un set clar de planuri, acțiuni și obiective care subliniază modul în care o afacere va concura pe o anumită piață, sau piețe, cu un produs sau un număr de produse sau servicii.
  4. Creează noi piețe.  Concentrarea pe soluție și nu pe problemă ar putea determina antreprenorii să construiască ceva ce piața nu își dorește sau nu are nevoie. Concentrarea asupra problemei vă va ajuta să comunicați soluția în mod diferit către piață și să atrageți clienți noi.
  5. Pozitionează-ți produsul. Afacerile sunt construite pe durere. Și până când nu vă puteți conecta cu punctele dureroase ale clienților dvs., acestora nu le va păsa de soluția dvs. Nimănui nu îi pasă de ceea ce faci, ci doar de cum îl vei ajuta să-și îmbunătățească viața.
  6. Creează brandul afacerii. Brandingul este unul dintre cele mai puternice instrumente pe care le poți folosi pentru afacerea ta. Pentru ca clienții să-și amintească de marca dvs. va fi nevoie ca acesta să o audă sau să vadă de 28 de ori. Acest proces începe cu dezvoltarea unui mesaj consistent și repetat, care include numele mărcii dvs. și caracteristicile și beneficiile de top și asocierea cu imagini care creează o conexiune emoțională.
  7. Prezintă afacerea ta. Uneori treizeci de secunde pot fi tot timpul de care aveți nevoie pentru a atrage atenția și curiozitatea unui investitor sau potențial client. Aceasta înseamnă că trebuie să puteți descrie cât mai succint și clar: clienții pe care îi deserviți, problema pe care o au acești clienți și soluția pe care o oferă produsul dvs. 
  8. Fii organizat. Când începeți o afacere, vă înscrieți pentru a fi provocat și pus în situații pe care nu vi le-ați imaginat niciodată. Ai petrece un minut pentru a economisi o oră? Probabil. Cu toate acestea, mulți oameni nu. Investește timp și gândește-te cum să fii organizat. Este un beneficiu mare nu numai pentru compania ta, ci și pentru tine personal.
  9. Măsoară rezultatele. În acest moment, trebuie să stabiliți cum plănuiți să vă măsurați succesul și să creați valoare pentru clienții și afacerea dvs. Trebuie să identificați doi sau trei indicatori de performanță (KPI) măsurabili care contează pentru afacerea dvs. astăzi.
  10. Stabilește scopuri. Visurile trebuie să fie întemeiate în realitate dacă planul tău este să le faci să funcționeze. Pentru a face progrese, trebuie să stabilim și să luăm pași strategici, ceea ce ne cere să identificăm obiectivele și rezultatele cheie așteptate și să stabilim și să scriem scopurile.
  11. Verificați progresul. Trebuie să vă asigurați că finalizați sarcinile în raport cu obiectivele dvs. pentru a progresa. Nu lucrați fără a obține niciun rezultat. Trebuie să vă stabiliți obiective concentrate, să căutați rezultate cheie și să învățați să stabiliți noi obiective pe baza a ceea ce se întâmplă.

Etapele prezentatea mai sunt, nu reprezintă decursul obligatoriu a inițierii unei afaceri, ele vin din experiența mai multor antreprenori și vin cu titlul de recomandare. Fiecare antreprenor își creează propriul parcurs, iar componentele care sunt importante și rămân neschimbate, indiferent de cum vă organizați etapele de lansare, sunt: ideea și echipa.