Managementul proiectelor reprezintă planificarea, organizarea, monitorizarea şi controlul tuturor aspectelor proiectului, precum şi managementul şi leadershipul tuturor celor implicați pentru a realiza în siguranță obiectivele proiectului în cadrul criteriilor agreate de timp, costuri, domeniu de aplicare şi performanțe/calitate”.
Din punct de vedere practic, managementul proiectului rezidă în aplicarea conștientă a unui set coerent de principii, reguli, cunoștințe, metode, tehnici, instrumente, utilizate în planificarea, organizarea, conducerea și controlul unui proiect.
Principii fundamentale ale managementului proiectelor
Ansamblul proceselor care constituie managementul proiectului:
Ce este un proiect?
Proiectul reprezintă un set unic de activități integrate, organizate metodic şi progresiv, desfăşurate într-o perioadă determinată de timp, cu resurse de/limitate, care impune structuri organizatorice şi metode speciale pentru obținerea cu succes de noi rezultate complexe necesare pentru atingerea şi satisfacerea de obiective clar definite care în esență conduc la schimbarea în bine a situației unui grup de oameni.
Principalele caracteristici ale unui proiect sunt:
Gestionarea riscurilor și schimbărilor proiectului în perioade de criză
Riscurile sunt o componentă inerentă oricărui proces, respectiv proiect. Prin urmare, managerul de proiect trebuie să adopte o strategie orientată nu spre eliminarea riscurilor (demers utopic!), dar spre monitorizarea constantă a acestora, iar atunci când pragul de risc este înalt să adopte măsuri pentru reducerea riscurilor.
În general, pentru a aborda riscurilor sunt necesare câteva acțiuni:
Tipuri de risc și metode de contracarare a acestora:
Tipuri de risc | Metode de diminuare a riscurilor |
Riscuri interne (fraude sau greșeli manageriale) | instruirea şi responsabilizarea echipei, monitorizarea activităților;stabilirea modului de gestionare adecvată a resurselor, efectuarea de evaluări şi audituri. |
Riscuri externe – evenimente care nu sunt în controlul organizației (de ex.: crize economice, schimbări legislative, calamități ș.a.) | diversificarea surselor de finanțare, crearea planurilor de rezervă, asigurările. |
Comunicarea pe timp de criză
Managementul comunicării reprezintă ansamblul de procese care asigură: generarea, înregistrarea, diseminarea, stocarea, utilizarea, prelucrarea şi interpretarea informațiilor aferente proiectului.
Totalitatea proceselor care vizează comunicarea într-o organizație de tineret includ:
Comunicarea pe timp de criză (criza – moment grav, perturbator, un dezechilibru al evoluției firești al unui proiect) este foarte importantă pentru a face față haosului, a ține situația sub control, a răspunde așteptărilor/întrebărilor publicului și membrilor echipei de proiect și pentru a diminua eventuale tensiuni. Aici se evidențiază necesitatea a două planuri de comunicare: pe plan intern și pe plan extern.
Pe plan intern se va urmări comunicarea prin toate instrumentele posibile: reuniuni, note de serviciu, mesagerie electronică, video, cu scopul de a menţine coeziunea şi a întreţine un climat favorabil în interiorul echipei.
Pe plan extern se va pune accent pe furnizarea informațiilor , în timp real și într-o manieră racordată la situația de criză, către toate categoriile care au tangență cu proiectul: finanțatori, parteneri, beneficiari.
Situațiile de criză pot afecta orice instituție, organizației, având consecințe asupra imaginii acesteia. Important este ca în aceste momente să se realizeze o strategie de comunicare eficientă care respectă câteva principii: viteză de reacție, corectitudine, credibilitate, empatie, respect și orientare spre soluții.
Managementul timpului
Managementul timpului se referă la totalitatea proceselor care ancorează desfășurarea proiectului în limite de timp stabilite de la începutul proiectului. Acestea includ:
Instrumente digitale în managementul proiectelor
Managementul proiectelor este un proces complex, cu multiple componente, numeroase sarcini, termene-limită, lucru în echipă etc., ceea ce poate fi de-a dreptul copleșitor atât pentru managerul de proiect, cât și pentru membrii echipei de implementare a proiectului.
Există însă mai multe instrumente digitale care pot facilita gestionarea eficientă a proiectului, cu ajutorul cărora întreaga echipă are posibilitatea de a vizualiza și urmări sarcina ce trebuie îndeplinită, cine este responsabil, faza proiectului, perioada de realizare, termenul limită.
Gantt Charts
Diagrama Gantt este o diagramă cu bare care oferă o structurare vizuală a sarcinilor proiectului programate în timp. Aceasta este utilizată pentru planificarea proiectului, fiind o modalitate utilă de a arăta ce activitate este programată să fie efectuată în anumite perioade distincte.
Diagramele Gantt utilizează bare orizontale simple pentru a afișa etapele unui proiect și progresul. Dintr-o singură privire, colegii de echipă vor putea vedea la ce lucrați în prezent (sau cel puțin la ce ar trebui să lucrați) și când va fi necesară contribuția lor. De asemenea, vor putea vedea cât timp ar trebui să dureze fiecare etapă.
Google Calendar
Google Calendar este un instrument super simplu de gestionare a proiectelor bazat pe calendar. GC nu este conceput pentru a furniza prea multe detalii, cum ar fi atribuirea sarcinilor sau cuantificarea progresului. Google Calendar este un calendar de proiect cu funcții de luare de note, creare de liste, notificări.
TRELLO
TRELLO este o aplicaţie foarte populară pentru un management eficient al proiectelor. Cu ajutorul acesteia, utilizatorii pot să îşi organizeze eficient timpul şi să administreze numeroase proiecte alături de colegii de echipă, toţi având acces la “organizator” şi putând face orice modificări doresc.
Avantajul aplicației este că permite fiecărui membru de echipă să adauge informații detaliate despre:
De asemenea, este posibilă plasarea comentariilor în timp real.
Definirea și planificarea activităților
Obiectivele propuse sunt realizate printr-un ansamblu de activități. La definirea activităților proiectului se vor respecta câteva recomandări:
La planificarea activităților se ține cont de faptul că ele îi prezintă finanțatorului cum anume organizația de tineret își propune să soluționeze problema identificată.
Dezvoltarea materialelor de vizibilitate
Pentru a maximiza impactul, orice proiect cât și rezultatele lui trebuiesc promovate, pentru a deveni vizibile, cunoscute și căutate de potențiali beneficiari. Aspectul vizibilității este un criteriul important pentru finanțator.
Diseminarea informațiilor trebuie să aibă loc atât în procesul de derulare a proiectului, cât și la faza de încheiere când vor fi furnizate rezultatele proiectului. Fiecare modalitate de promovare a proiectului trebuie descrisă detaliat în propunerea de proiect.
Exemple de activități de promovare și materiale de vizibilitate:
Materialele de vizibilitate trebuie să conțină anumite informații cu titlu „obligatoriu”, precum: