Fundraising sau strângerea de fonduri

Ce înțelegem prin conceptul de fundraising?

Colectarea de fonduri este un element cheie în funcționarea ONG-urilor, inclusiv a organizațiilor de tineret care influențează în mod direct capacitățile de consolidare ale acestora și le permite realizarea activităților stabilite.

 Fundraising – reprezintă procesul de solicitare și colectare a contribuțiilor voluntare de bani sau alte resurse, prin solicitarea de donații de la persoane fizice, întreprinderi, fundații caritabile sau agenții guvernamentale.

Fundraisingul implică existența a două componente complementare:

a) procesul de colectare a contribuțiilor voluntare de bani sau alte resurse în urma solicitării donațiilor de la persoane fizice, organizații comerciale, fundații de caritate, instituții de stat.

b) ansamblul de activități, metode și strategii care ajută organizațiile să atragă finanțare din exterior, pentru a-și acoperi necesitățile aferente funcționării lor.

N.B.! 

Colectarea de fonduri nu este doar despre resurse financiare, dar și despre comunicare. Mai exact despre explicarea eficientă a cauzei pentru care militează organizația dumneavoastră.  În ansamblu, e necesar să vă concentrați pe comunicarea cât mai explicită a scopurilor organizației dumneavoastră, răspunzând la o serie de întrebări (De ce există organizația? Care sunt scopurile acesteia? Cum veți realiza aceste scopuri? Cui vor servi activitățile organizației? De ce ar trebui cineva să contribuie la realizarea scopurilor organizației?).

Orice colectare de fonduri necesită fonduri. Indiferent de metoda de colectare de resurse pe care o veți alege, țineți minte că inclusiv pentru realizarea campaniei de fundraising aveți nevoie de resurse: umane, de timp, materiale, financiare. Evaluați corect aceste necesități!

Ce facem înainte de a lansa o campanie de fundraising?

Fiecare campanie de colectare de fonduri este despre 3 mari componente: a) despre organizația dumneavoastră; b) despre scopul, misiunea și viziunea organizației; c) despre donator. Înainte de a vă lansa într-un proces de atragere de resurse este absolut necesar să răspundeți la câteva întrebări.

  1. Cine suntem noi ca organizație de tineret?
  • În primul rând, pentru a vă prezenta în fața unui potențial donator este necesar să vă fundamentați identitatea organizațională, găsindu-vă nișa corespunzătoare în ansamblul organizațiilor necomerciale. Precizați, întâi de toate pentru voi înșivă care este scopul, misiunea, viziunea organizației.
  • Pornind de la identitatea organizațională, analizați ce proiecte trebuie să implementați pentru a vă atinge scopul?
  1. De ce fel de resurse avem nevoie pentru a implementa proiectul propus?

Implementarea unui proiect solicită resurse de natură diversă: resurse umane, materiale, financiare, altele. S-ar putea ca în cazul unui anumit proiect, banii să nu constituie acea necesitate stringentă, fiindu-vă mai degrabă utile anumite bunuri sau servicii. În acest caz, vezi compartimentul: Parteneriate cu instituții publice. Din moment ce ați stabilit de ce resurse aveți nevoie, puteți alege și ce tip de colectare de fonduri este mai potrivit în situația respectivă.

  1. De ce donatorii ne dau bani?

Răspunsul la această întrebare vă va permite să alegeți calea/metoda potrivită pentru a atrage fondurile de la un finanțator concret. În spatele fiecărei oferte de finanțare se află un anumit scop. Încercați să înțelegeți care este acesta, iar apoi să vă aliniați proiectul la scopurile finanțatorului.

Chestionând motivația persoanelor/fundațiilor de a oferi finanțare, s-au identificat mai multe scopuri sau intenții pe care aceștia le urmăresc: 

  • Realizarea scopurilor sociale;
  • Dorința de a soluționa o problemă;
  • Simțul utilității;
  • Satisfacția de a oferi;
  • Dorința de a-i ajuta pe alții; 
  • Satisfacția personală 

Prin urmare, scopul dumneavoastră este de a racorda interesele organizației și necesitățile donatorului, pentru a avea succes în procesul de atragere de fonduri.

  1. Cum alegem donatorii?

Selectarea potențialilor finanțatori oferă o mare diversitate de opțiuni. Din punct de vedere legal, puteți solicita fonduri de la orice agent economic, fundație, persoană fizică care desfășoară o anumită activitate în limitele legii. Câteva repere practice pentru o alegere reușită ar fi:

  • analizați dacă aceștia au mai fost implicați în campanii de donare/finanțare;
  • observați dacă activitatea acestuia are tangență cu domeniul în care se include proiectul dumneavoastră;
  • selectați un potențial donator care rezonează cu valorile organizației.
  1. Cum loializezi donatorul și îl convingi să mai ofere suport?

Este demonstrat că atragerea fondurilor de la cineva care a mai oferit suport organizației implică mai puține costuri decât atragerea fondurilor de la un donator nou. Ținând cont că donatorii se împart în mai multe categorii: care oferă suport o singură dată, care revin cu donații, donatori permanenți, scopul organizației este cultivarea unei relații cu donatorii pentru a obține adeziunea acestora la programul organizației. Ce poți face pentru a motiva un donator să mai revină cu suport financiar sau non-monetar?

  • Menține o comunicare constantă cu dontorul (informează-l cum a fost utilizat suportul oferit, ce proiecte de viitor aveți);
  • Oferă-i sentimentul de apartenență la valorile și proiectele organizației;
  • Mulțumește-i frecvent și public pentru donațiile oferite;
  • Amintește-i de promisiunile făcute;
  • Cultivă o relație reciproc avantajoasă cu donatorii.

Pașii de realizare a unei campanii de fundraising

Organizarea unei campanii de fundraising este un proces care solicită o planificare riguroasă, pe care o veți respecta cu strictețe. Câteva sugestii de nivel organizatoric: 

  • Valorificați abilitățile, hobby-urile! Construiți-vă strategia pe ceea ce puteți face mai bine sau ceea ce vă caracterizează. Selectați acele activități de colectare de fonduri care vi se potrivesc. Dacă vă place muzica, arta, sportul, valorificați aceste pasiuni pentru a atrage fonduri, raportul dintre util și plăcut generând rezultatele dorite. 
  • Alegeți echipa care vă susține! Rolul echipei care vă va însoți în campania de fundraising este fundamental. Prietenii, colegii de serviciu, familia, tinerii din comunitate, chiar dacă nu vor aduce o contribuție financiară substanțială, la sigur vă vor oferi timp și suport datorită cunoștințelor lor.
  • Urmați cu strictețe planul inițial! Organizarea este esențială, apreciați corect timpul pe care îl aveți la dispoziție pentru a colecta bani, numărul de activități pe care le puteți desfășura (în funcție de capacitate și resurse) și suma pe care o veți atrage de pe urma campaniei. 
  • Țineți bugetul sub control! Asigurați-vă de faptul că bugetul rezervat campaniei de fundraising este minimizat la maxim (implicând resursele umane, bunurile pe care le aveți în organizație) și că activitățile desfășurate vor atrage bani.
  • Comunicarea este cheia succesului! Identificați metode accesibile de a explica necesitatea surselor de finanțare pentru proiectul dumneavoastră și cum vor lucra acestea pentru satisfacerea nevoilor beneficiarilor.
  • Promovarea și mobilizarea comunitară! Pentru a maximiza rezultatele efortului depus de organizație, lucrați la asigurarea vizibilității campaniei de fundraising. Promovați activitățile de colectare de fonduri, prin variate instrumente: mediul online, mass-media, organizarea de evenimente online și offline pentru a mobiliza comunitatea.
  • Stabiliți relații! O campanie de colectare de fonduri de succes nu se măsoară doar în suma de bani adunată, deosebit de important fiind și procesul de stabilire – cultivare – menținere a relațiilor la nivel personal și organizațional. Un mic secret: niciodată o organizație nu donează altei organizații, în fapt e vorba de faptul că o persoană donează altei persoane.
  • Cereți ajutor! Nu ezitați să apelați la ajutorul ONG-urilor specializate în atragerea de fonduri, utilizați experiența autorităților, precum și informațiile din ghidurile de fundraising, pentru a vă stabili planul campaniei de la bun început!
  • Creează-ți un plan! Și nu e vorba doar de planul campaniei de fundraising. Or, colectarea de fonduri nu este un scop în sine, este mijlocul prin care îți poți realiza scopul organizației. Întâi de toate creați cu echipa strategia organizației, elaborați planul anual de activitate, dezvoltați documentele de politici interne, realizați instruiri cu membrii organizației pentru a le aduce la cunoștință documentele respective. Iar apoi, analizând resursele disponibile, stabiliți ce veți face? Cum? De unde veți obține fonduri? Ce instrumente și tehnici de fundraising veți folosi?

O cauză formulată convingător „ilustrează în mod clar misiunea și viziunea pentru viitor a organizației dumneavoastră, spune donatorilor de ce aveți nevoie de fonduri și ce rezultate încercați să obțineți cu ajutorul investiției acestora. Aceasta „oferă motive puternice pentru care potențialii donatori ar trebui să doneze către organizația dumneavoastră”.