Ce înțelegem prin conceptul de fundraising?
Colectarea de fonduri este un element cheie în funcționarea ONG-urilor, inclusiv a organizațiilor de tineret care influențează în mod direct capacitățile de consolidare ale acestora și le permite realizarea activităților stabilite.
Fundraising – reprezintă procesul de solicitare și colectare a contribuțiilor voluntare de bani sau alte resurse, prin solicitarea de donații de la persoane fizice, întreprinderi, fundații caritabile sau agenții guvernamentale.
Fundraisingul implică existența a două componente complementare:
a) procesul de colectare a contribuțiilor voluntare de bani sau alte resurse în urma solicitării donațiilor de la persoane fizice, organizații comerciale, fundații de caritate, instituții de stat.
b) ansamblul de activități, metode și strategii care ajută organizațiile să atragă finanțare din exterior, pentru a-și acoperi necesitățile aferente funcționării lor.
N.B.!
Colectarea de fonduri nu este doar despre resurse financiare, dar și despre comunicare. Mai exact despre explicarea eficientă a cauzei pentru care militează organizația dumneavoastră. În ansamblu, e necesar să vă concentrați pe comunicarea cât mai explicită a scopurilor organizației dumneavoastră, răspunzând la o serie de întrebări (De ce există organizația? Care sunt scopurile acesteia? Cum veți realiza aceste scopuri? Cui vor servi activitățile organizației? De ce ar trebui cineva să contribuie la realizarea scopurilor organizației?).
Orice colectare de fonduri necesită fonduri. Indiferent de metoda de colectare de resurse pe care o veți alege, țineți minte că inclusiv pentru realizarea campaniei de fundraising aveți nevoie de resurse: umane, de timp, materiale, financiare. Evaluați corect aceste necesități!
Ce facem înainte de a lansa o campanie de fundraising?
Fiecare campanie de colectare de fonduri este despre 3 mari componente: a) despre organizația dumneavoastră; b) despre scopul, misiunea și viziunea organizației; c) despre donator. Înainte de a vă lansa într-un proces de atragere de resurse este absolut necesar să răspundeți la câteva întrebări.
Implementarea unui proiect solicită resurse de natură diversă: resurse umane, materiale, financiare, altele. S-ar putea ca în cazul unui anumit proiect, banii să nu constituie acea necesitate stringentă, fiindu-vă mai degrabă utile anumite bunuri sau servicii. În acest caz, vezi compartimentul: Parteneriate cu instituții publice. Din moment ce ați stabilit de ce resurse aveți nevoie, puteți alege și ce tip de colectare de fonduri este mai potrivit în situația respectivă.
Răspunsul la această întrebare vă va permite să alegeți calea/metoda potrivită pentru a atrage fondurile de la un finanțator concret. În spatele fiecărei oferte de finanțare se află un anumit scop. Încercați să înțelegeți care este acesta, iar apoi să vă aliniați proiectul la scopurile finanțatorului.
Chestionând motivația persoanelor/fundațiilor de a oferi finanțare, s-au identificat mai multe scopuri sau intenții pe care aceștia le urmăresc:
Prin urmare, scopul dumneavoastră este de a racorda interesele organizației și necesitățile donatorului, pentru a avea succes în procesul de atragere de fonduri.
Selectarea potențialilor finanțatori oferă o mare diversitate de opțiuni. Din punct de vedere legal, puteți solicita fonduri de la orice agent economic, fundație, persoană fizică care desfășoară o anumită activitate în limitele legii. Câteva repere practice pentru o alegere reușită ar fi:
Este demonstrat că atragerea fondurilor de la cineva care a mai oferit suport organizației implică mai puține costuri decât atragerea fondurilor de la un donator nou. Ținând cont că donatorii se împart în mai multe categorii: care oferă suport o singură dată, care revin cu donații, donatori permanenți, scopul organizației este cultivarea unei relații cu donatorii pentru a obține adeziunea acestora la programul organizației. Ce poți face pentru a motiva un donator să mai revină cu suport financiar sau non-monetar?
Pașii de realizare a unei campanii de fundraising
Organizarea unei campanii de fundraising este un proces care solicită o planificare riguroasă, pe care o veți respecta cu strictețe. Câteva sugestii de nivel organizatoric:
O cauză formulată convingător „ilustrează în mod clar misiunea și viziunea pentru viitor a organizației dumneavoastră, spune donatorilor de ce aveți nevoie de fonduri și ce rezultate încercați să obțineți cu ajutorul investiției acestora. Aceasta „oferă motive puternice pentru care potențialii donatori ar trebui să doneze către organizația dumneavoastră”.